História

Petr Volný

VOLNÝ, Petr, Ing.

televízny predajca reklamy, práv a sponzoringu

Dátum narodenia: 6.2.1959, Nový Jičín (Česká republika)

Životopis

Moravský rodák Petr Volný vyštudoval Vysokú školu ekonomickú v Bratislave. Pracovnú kariéru odštartoval v roku 1983 v Bratislavských automobilových závodoch (BAZ) a od novembra 1989 krátko pôsobil v podniku zahraničného obchodu IMPEX. Popri zamestnaní postgraduálne študoval reklamu a marketing. V roku 1990 nastúpil do Československej televízie (ČST) v Bratislave na oddelenie Telexim.

„Krátko po novembrových udalostiach, na jar v roku 1990 ma na módnej prehliadke v Hoteli Fórum oslovil nový ústredný riaditeľ Roman Kaliský s ekonomickým riaditeľom televízie Ing. Vojtechom Drgoňom. Vraj potrebujú niekoho za šéfa Teleximu“, spomína P. Volný.

Reklama, ktorú ČST na Slovensku pri jeho nástupe predávala, predstavovala objem sotva 17 miliónov Kčs. Napriek pochybnostiam okolia a obavám z jeho neskúsenosti v tejto oblasti, nadviazal P. Volný kontakt s Georgom Bognerom a Haraldom Albrechtom, predstaviteľmi IP, francúzskej spoločnosti Information et publicité. Tá vtedy mala pobočky v celej Európe a obchodovala s reklamou v 25 televíziách, vo vyše 1000 rozhlasových staniciach a vo viac ako 1600 denníkoch.


Prienik reklamy na obrazovku

Aj vďaka neustálemu štúdiu nových trendov v reklame, sponzoringu, cenotvorbe, v umení obchodovať sa P. Volnému darilo zvyšovať výnosy televízie. Spolu s generálnym riaditeľom STV Petrom Malecom vytvárali podklady na nový zákon a interné smernice o reklame, sponzoringu a product placemente.

Petr Volný presadil princípy, že nijaké médium v krajine nesmie poskytovať iné ceny ani dávať iné zľavy ako oficiálne cenníkové. A ak ich z nejakého dôvodu predsa len poskytne, musí ich štátu dodatočne zdaniť. Inak by sa z reklamného trhu stala práčka špinavých peňazí a korupčná stoka.


Záver kariéry

Petr Volný „prežil“ vo funkcii šéfa agentúry a obchodu 11 riaditeľov STV a pri všetkých manažmentoch STV presadzoval svoje presvedčenie, že jediná cesta, ako bojovať s konkurenčnými televíziami, je rozvoj vlastnej tvorby a nákup atraktívnych športových práv. To znamená vysielať kvalitný program, zodpovedajúci princípom verejnoprávneho vysielateľa a odlíšiť sa tak od komerčných televízií.