

JARJABKOVÁ, Ľubica
televízna a divadelná kostýmová výtvarníčka
Dátum narodenia: 4. apríl 1952, Nové Zámky
Životopis
Ľubica Jarjabková získala odborné vzdelanie na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislava (SUPŠ), odbor fotografia (maturovala v roku 1971). Odbor scénografia u doc. Ondreja Šujana a Ľudmily Purkyňovej absolvovala v roku 1978 na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave. Jej neskoršia profesionálna kariéra v Československej televízii (ČST) Bratislava bola spätá najmä s kostýmovou tvorbou pre televízne inscenácie, napr. Letná búrka (1979), Šuchot suchého lístia (1980). Popri inscenáciách s civilnou tematikou vytvorila i úspešné návrhy do televíznych rozprávok, napr. Kresadlo (1975), Strieborná rozprávka (1979) a ďalšie.
Bratislavská televízia sa blížila k hollywoodskej produkcii
Vtedajší vedúci výtvarného oddelenia ČST Bratislava Ladislav Hupka dal popri Ľ.Jarjabkovej príležitosť aj ďalším čerstvým absolventkám VŠMU ako Gitka Polónyová či Mária Šilberská, neskôr pribudla aj Ľudmila Várossová. Boli to vlastne prvé odchovankyne Vychodilovej a Purkyňovej školy, zamestnané v televízii ako kostýmové výtvarníčky. Dokazovalo to veľkorysosť, prajnosť a silu osobnosti Ladislava Hupku, ktorý sa nebál nového prúdu. Vtedajšie výtvarné oddelenie televízie bol kolos, zastrešujúci množstvo profesií. Bol autoritou pre vedúcich všetkých redakcií aj pre režisérov, dramaturgov, kameramanov i vedúcich výroby – produkčných.
„S odstupom času hodnotím atmosféru v bratislavskom televíznom štúdiu ako mimoriadne kreatívnu. Keď si len predstavíte, že každý pondelok vychádzala jedna veľká inscenácia, detské programy, zábavné, vzdelávacie a ešte aj filmové. Dnes je to neuveriteľné. Organizácia práce však bola dokonalá. Každý týždeň v jednom dni prebiehala tzv. výrobná porada, kde boli prítomné všetky zložky realizačných tímov, spísali sa požiadavky, odovzdávali sa návrhy a toto všetko v predstihu niekoľkých týždňov sa posúvalo do výroby. Samozrejme, kým k tomu prišlo, prebiehali rozhovory s režisérom a dramaturgom, riešilo sa herecké obsadenie... Televízia vlastnila krajčírske dielne, v ktorých sa kostýmové výpravy šili. Často sa zadávalo šitie do popredných pražských salónov. Obmedzenia prakticky neexistovali. S takouto organizáciou práce som sa neskôr stretla v hollywoodskej produkcii, kde som mala možnosť pracovať ako asistentka kostýmového výtvarníka“
Ľubica Jarjabková tým myslí hollywoodske filmy Dračie srdce ( I, + II) a Kull dobyvateľ.
Televízie, divadlá i prezidentský palác
V spolupráci s televíziami pokračovala aj po roku 1990, nielen kostýmovými návrhmi k TV inscenáciám, no aj k hraným dokumentom, ako boli napríklad Slovenské kino (TV seriál 2011). Roky tvorí aj pre viaceré divadelné scény: Divadlo Jonáša Záborského v Prešove, Slovenské národné divadlo Bratislava, Nová scéna Bratislava a pod. Od roku 1984 spolupracuje so slovenskými filmovými tvorcami. Podieľala sa na tvorbe filmov Falošný princ (1984), Kúpeľňový hráč (1988), Anjel milosrdenstva (1993), Jaškov sen (1996), Cinka panna (2008), Čerešňový chlapec (2011), Konfident (2011).
Ľubica Jarjabková je riadnou členkou Slovenskej výtvarnej únie. Autorsky sa podieľala na realizovaných návrhoch historických uniforiem pre Hradnú stráž slovenského prezidenta. V roku 2018 bola členkou filmového štábu pri zrode filmu Dubček, čo bol prvý hraný film o slovenskom politikovi Pražskej jari v ČSSR. Dlhoročná pracovníčka STVR pôsobí aj ako kurátorka výstav výpravných filmových kostýmov (priestory STVR 2021 – 2023). Ľubica Jarjabková (spolu s Naďou Šimunovou), navrhla kostýmy pre historické postavy vo filme Generál, pre rozprávkový film Legenda o troch prútoch (2023), či pre dokument Katedrála zázrakov, čo je filmový príbeh Dómu sv. Alžbety v Košiciach.